Wolne Terminy
 
Pierwsze wolne terminy

Sprawdź ja obecnie działają
nasze oddziały i poradnie

  Czytaj więcej

All fields are required.

Close Appointment form

Zalecenia żywieniowe dla kobiet ciężarnych

Tab. 1. Rekomendowany przyrost masy ciała w ciąży szacuje się na podstawie wskaźnika BMI matki sprzed ciąży

Wskaźnik BMI przed ciążą (kg/m2) Rekomendowany przyrost masy ciała w ciąży (kg)
<19,8 12,4-18,0
19,8-26,0 11,5-16
26,1-29,0 7,0-11,5
>29 <7,0

Tab. 2. Zasady bezpiecznego przygotowywania i przechowywania żywności chroniące przed zatruciem pokarmowym w ciąży

Dbaj o czystość
  • Należy dokładnie myć ręce wodą i mydłem, szczególnie przed i po styczności z żywnością, korzystaniu z toalety, zmienianiu pieluch lub kontakcie ze zwierzętami. Nie należy dotykać błon śluzowych po wcześniejszym dotykaniu mięsa.
  • Należy myć deski kuchenne, naczynia, sprzęt i blaty gorącą wodą i mydłem.
  • Dokładnie myj surowe owoce i warzywa w bieżącej wodzie.
  • Nie należy myć mięsa ani drobiu.
  • Regularnie myj lodówkę gorącą wodą i łagodnym detergentem w płynie.
Unikaj wzajemnego zanieczyszczenia żywności
  • W trakcie zakupów, przygotowania i przechowywania żywności trzymaj osobno surowe mięso, drób, owoce morza i produkty gotowe do spożycia.
  • Używaj osobnej deski kuchennej do surowego mięsa, drobiu i ryb, a osobnej do świeżych owoców i warzyw.
  • Ugotowane potrawy przekładaj do czystego naczynia.
Utrzymuj właściwą temperaturę obróbki kulinarnej żywności
  • Spożywaj tylko dogotowane potrawy.
  • Jaja zawsze gotuj na twardo.
  • Podgrzewaj potrawy do 74°C, zagotowuj zupy i sosy.
Unikaj tak zwanej „niebezpiecznej strefy”
  • Lodówki powinny utrzymywać temp. > 4°C, a zamrażalki do -18°C.
  • Dbaj, aby pożywienie przechowywać poza strefą niebezpieczną, tzn. unikaj temp. 4-6°C.
  • Rozmrażaj i marynuj w lodówce, nie na blacie kuchennym.
  • Od razu po zakupieniu mieść pożywienie łatwo psujące się w lodówce i/lub zamrażarce.
  • Produkty gotowe do spożycia i łatwo psujące się (nabiał, mięso, drób, owoce morza) przyrządzaj jak najszybciej.
  • Wyrzucaj produkty łatwo psujące się, jeśli pozostały w temp. pokojowej dłużej niż 2h.
Unikaj pożywienia z grup wysokiego ryzyka zakażenia
  • Unikaj niepasteryzowanego mleka.
  • Unikaj surowych lub niedogotowanych mięs, drobiu, jaj, ryb i owoców morza.
  • Nie spożywaj niepasteryzowanych soków warzywnych i owocowych.
  • Zwracaj uwagę na informacje dla konsumentów dotyczące możliwego zakażenia partii żywności znajdującej się w sprzedaży.
  • Zwracaj uwagę na kontrolę dat przydatności i terminów do spożycia.

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) dla ciąży pojedynczej z prawidłową masą ciała w I trymestrze ciąży zaleca się pokrywanie dziennego zapotrzebowania energetycznego sprzed ciąży, natomiast w II i III trymestrze należy zwiększyć kaloryczność diety odpowiednio o 360 i 475kcal. Podstawę dobowego zapotrzebowania energetycznego powinny stawić węglowodany, pochodzące głównie z grubych kasz, dzikiego ryżu, pieczywa razowego, płatków owsianych oraz z warzyw i owoców. Białko powinno być pełnowartościowe, pochodzące z mleka i jego przetworów oraz mięsa, drobiu i ryb. Unikać należy tłuszczy nasyconych trans, pochodzących z margaryn, produktów cukierniczych, słodyczy oraz żywności fast-food.

Tab. 3. Podział ryb i owoców morza w diecie kobiet ciężarnych

Zalecane Dopuszczalne (max 1/tydz.) Niezalecane
Łosoś norweski, hodowlany

Szprot

Sardynki

Sum

Pstrąg hodowlany

Flądra

Krewetki

Przegrzebki

Ostrygi

Dorsz

Karp

Ryba maślana

Makrela atlantycka

Morszczuk

Langusta

Karp

Halibut

Marlin

Okoń

Żabnica

Makrela hiszpańska

Śledź

Miecznik

Rekin

Makrela królewska !!!

Tuńczyk

Węgorz amerykański

Płytecznik

Łosoś bałtycki, wędzony

Szprotki wędzone

Szczupak

Tilapia

Gardłosz atlantycki

Panga

Zaleca się spożywanie 2-2,5l płynów dziennie. Należy ograniczyć spożycie napojów słodzonych oraz zawierających kofeinę, a także wykluczyć z diety napoje alkoholowe.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje suplementację kwasu foliowego, żelaza, jodu oraz wit. D, a także w szczególnych przypadkach wapnia, jednakże każda suplementacja wymaga KONSULTACJI Z LEKARZEM I/LUB DIETETYKIEM. Ewentualna suplementacje rekomendowana jest również dla kobiet ciężarnych praktykujących wegetarianizm i jego odmiany.

Produkty zakazane w ciąży:

  • Niepasteryzowane mleko i przetwory mleczne,
  • Sery brie i camembert, nieświeże mięso, i potrawy z surowego i/lub niedopieczonego mięsa,
  • Surowe wędliny,
  • Surowe ryby i owoce morza,
  • Ryby łowione z zanieczyszczonych wód lub o wysokiej zawartości metali ciężkich,
  • Surowe jaja,
  • Kolorowe napoje gazowane, słodziki, żywność wysokoprzetworzona,
  • Nadmiar produktów bogatych w wit. A, np. wątróbka.

Żywienie w przypadku wystąpienia dolegliwości gastrycznych (nudności i wymioty):

  • Należy ograniczyć spożycie kawy i potraw smażonych,
  • Należy spożywać posiłki o małej objętości, ale często, najlepiej ostudzone,
  • Należy spożywać herbatę z dodatkiem imbiru,
  • Należy unikać stosowania pikantnych i intensywnie pachnących przypraw,
  • Nie należy spożywać płynów w trakcie posiłku, ani bezpośrednio po nim,
  • W trakcie nasilenia dolegliwości gastrycznych należy spożywać sucharki, chrupki chleb, biszkopty.

W przypadku wystąpienia zgagi należy ograniczyć spożycie kwaśnych owoców oraz warzyw (por, cebula), pikantnych przypraw oraz wybranych produktów (chleb razowy, ogórki i kapusta kiszone, tłuste sosy, w tym pomidorowy, zasmażki, słodycze, kawa i czekolada, potrawy smażone i tłuste, wysokoprzetworzone).

W razie pytań zapraszamy do konsultacji z dietetykiem oraz przesyłania pytań drogą mejlową na adres: dietetyk@urovita.pl.