Operacje Robotowe
 
Operacje w asyście robota

All fields are required.

Close Appointment form

Prawa i obowiązki Pacjenta

Prawa pacjenta wynikają z ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

W razie pytań, wątpliwości prosimy o kontakt z Rzecznikiem Praw Pacjenta.

https://www.gov.pl/web/rpp/prawa-pacjenta 

PRAWO DO ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

Udzielanie świadczeń zdrowotnych
Masz prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualnym stanem wiedzy medycznej. Osoby wykonujące zawód medyczny (jak lekarz, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta, ratownik medyczny, diagnosta laboratoryjny) mają obowiązek udzielać Ci świadczeń zdrowotnych z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane w pomieszczeniach i przy użyciu urządzeń spełniających obowiązujące wymagania fachowe i sanitarne.

Prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych 
PAMIĘTAJ! W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia, masz prawo do uzyskania natychmiastowej pomocy medycznej.

Prawo do opinii innego lekarza
Masz prawo zadać, aby lekarz udzielający Ci świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie.
• Twoje zadanie powinno zostać odnotowane w dokumentacji medycznej.
• Lekarz może odmówić, jeżeli uzna zadanie za bezzasadne. Ma on wówczas obowiązek odnotować odmowę w Twojej dokumentacji medycznej.
Zasady te stosuje się także do pielęgniarki (położnej) w zakresie zasięgania opinii innej pielęgniarki (położnej)

PRAWO DO INFORMACJI O SWOIM STANIE ZDROWIA

Masz prawo do uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia. Lekarz powinien przekazać Ci informacje o rozpoznaniu, proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych oraz dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania lub zaniechania, a także o wynikach leczenia i rokowaniu. Jeżeli nie chcesz być poinformowany o wszystkich lub niektórych faktach dotyczących Twojego stanu zdrowia, masz prawo żądać, aby lekarz nie udzielał Ci takich informacji.

PAMIĘTAJ! Masz prawo wskazać osobę lub osoby, którym lekarz będzie udzielać informacji o Twoim stanie zdrowia i leczeniu.

Podczas pobytu w naszym w naszym szpitalu informacji o stanie zdrowia hospitalizowanych oraz ich planowanym leczeniu pacjentowi udzielają Lekarze prowadzący oraz Lekarze dyżurni. Informacji na temat opieki pielęgnacyjnej, zaleceń i prowadzonych zabiegów pielęgniarskich udzielają Pielęgniarki i Położne.
Przy przyjęciu do szpitala pacjent ma możliwość wskazania osoby, która upoważnia do:
uzyskania informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich stosowania lub zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniach.

Istnieje również możliwość udzielania ww. informacji za pomocą rozmowy telefonicznej osobom upoważnionym przez pacjenta w ww. oświadczeniu. Za udostępnienie osobie upoważnionej powyższej informacji odpowiada pacjent.

Informacje udzielane są pacjentowi lub osobie przez niego upoważnionej w sposób zrozumiały, bez używania nadmiernie specjalistycznych pojęć medycznych na ich życzenie.
Pacjentom głuchoniemym przekazywana jest informacja w sposób pisemny.

PRAWO DO WYRAŻENIA ZGODY NA UDZIELENIE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH

Masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody – po uzyskaniu od lekarza wszystkich informacji o stanie zdrowia i proponowanym leczeniu. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko, zgodę wyraża się w formie pisemnej. W każdej innej sytuacji zgodę lub sprzeciw możesz wyrazić ustnie. 

PAMIĘTAJ! Bez Twojej zgody może zostać przeprowadzone badanie lub udzielone inne świadczenie zdrowotne tylko wówczas, gdy znajdujesz się w stanie, który wymaga niezwłocznej pomocy lekarskiej albo gdy zwłoka groziłaby Ci niebezpieczeństwem utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia. Zanim wyrazisz zgodę na zabieg operacyjny lub inna procedure medyczna o podwyższonym ryzyku w naszym szpitalu, otrzymasz od lekarza wszelkie niezbędne informacje na temat planowanego postępowania. To pozwoli Ci podjąć świadoma decyzję – w trosce o Twoje zdrowie, bezpieczeństwo i komfort.

W naszym szpitalu każdy pacjent, u którego planowane jest wykonanie zabiegu, otrzymuje formularz zgody zawierający  szczegółowy opis procedury – przedstawiony w sposób możliwe jasny i zrozumiały. Dzięki temu masz możliwość zapoznania się z celem zabiegu, przebiegiem, możliwymi powikłaniami oraz alternatywnymi metodami leczenia.

PRAWO DO TAJEMNICY INFORMACJI

PAMIĘTAJ! Osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie związane z Tobą informacje, w tym o Twoim stanie zdrowia, które uzyskały w związku z wykonywaniem zawodu.

Możesz jednak wyrazić zgodę na ujawnienie takich informacji. Bez Twojej zgody lekarz lub inna osoba wykonująca zawód medyczny mogą ujawnić informacje z Tobą związane tylko, gdy:
• zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji związanych z udzielaniem Ci świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonaujacym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń; 
• zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla Twojego życia lub zdrowia albo życia lub zdrowia innych osób;
• tak stanowią przepisy odrębnych ustaw; 
• dzieje się to w ramach postępowania przed wojewódzka komisja do spraw orzekania; 
• o zdarzeniach medycznych. 
Osoby wykonujące zawód medyczny są związane tajemnica również po śmierci pacjenta. 

PRAWO DO ZGŁASZANIA NIEPOŻĄDANYCH DZIAŁAŃ PRODUKTÓW LECZNICZYCH

Każde niekorzystne i niezamierzone działanie produktu leczniczego możesz zgłosić
• osobie wykonującej zawód medyczny (np. lekarzowi, pielęgniarce, farmaceucie), 
• Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, 
• podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu. 

Każdy przyjmowany lek może powodować niekorzystne i niezamierzone działania niepożądane, dlatego ważne jest, aby niezwłocznie zgłosić wystąpienie lub podejrzenie wystąpienia reakcji niewłaściwej/niepożądanej.

Jeżeli po przyjęciu leku zauważysz u siebie: 
• wysypkę, 
• zaburzenia smaku, 
• ból glowy, 
• zawroty glowy, 
• szumy uszne, 
• biegunkę, 
• nudności, 
• niestrawność, 
• osłabienie, 
• uczucie splatania, 
• dreszcze , 
• obrzęki, 
• inne niepokojące objawy,

prosimy zgłoś to pielęgniarce lub lekarzowi. 

Na stronie Systemu Monitorowania Zagrożeń (SMZ) można samodzielnie zgłosić niepożądane działanie produktu leczniczego wypełniając formularz. Rejestracja zgłoszenia jest możliwa bez konieczności logowania do systemu pod adresem:
https://smz2.ezdrowie.gov.pl

PRAWO DO ZGŁASZANIA SPRZECIWU WOBEC OPINII ALBO ORZECZENIA LEKARZA

Niektóre opinie albo orzeczenia wydawane przez lekarza mogą mieć wpływ na Twoje prawa lub obowiązki wynikające z obowiazujących przepisów. Jako pacjent masz prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli wydana przez lekarza opinia lub orzeczenie ma wpływ na Twoje prawa lub obowiązki, które wynikają z przepisów.

Ze sprzeciwu musi jasno wynikać z jaką opinią albo orzeczeniem lekarskim się nie zgadzasz oraz w jaki sposób wpływa ona na prawa lub obowiązki, a także z jakich przepisów one wynikają. Jezeli nie zgadzasz sie z treścią takiego orzeczenia lub opinii, a postępowanie odwoławcze w odniesieniu do opini i orzeczeń nie jest uregulowane w odrębnych przepisach prawa, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta.

Sprzeciw należy wnieść w terminie 30 dni o d dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o Twoim stanie zdrowia.

Wszelkie praktyczne informacje, a także przykładowy katalog opinii lub orzeczeń lekarskich, od których możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej, znajdziesz na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.

PRAWO DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

Masz prawo do dostępu do swojej dokumentacji medycznej, czyli dokumentów dotyczączych Twojego stanu zdrowia i udzielonych Ci swiadczen zdrowotnych. Dokumentacja może być udostępniona: 
1. do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych; 
2. poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopi lub wydruku;
3. poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu (o ile zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie Twojego życia lub zdrowia);
4. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej; 
5 . na informatycznym nośniku danych. 

PAMIĘTAJ! Podmiot udzielajacy świadczeń zdrowotnych m a obowiazek udostepnienia dokumentacji medycznej również osobie przez Ciebie upoważnionej.  

WAŻNE! Pierwsza kopia dokumentacji jest wydawana nieodpłatnie. Wszystkie informacje gdzie i jak złożyć wniosek, aby otrzymać kopię dokumentacji są zawarte tutaj: 

https://www.urovita.pl/wydawanie-dokumentacji-medycznej

PRAWO DO POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI

Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane z poszanowaniem Twojej intymności i godności. 

Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.  Pacjent znajdujący się w stanie terminalnym ma prawo do świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień.

Obecność osoby bliskiej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. 

PAMIĘTAJ! Masz prawo, aby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych towarzyszyła Ci osoba bliska (członek rodziny lub inna wskazana przez Ciebie osoba). 

PAMIĘTAJ! Jako rodzic masz prawo być obecny przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych Twojemu dziecku. Personel medyczny może odmówić obecności osoby bliskiej jedynie w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na Twoje bezpieczeństwo zdrowotne. Taka odmowa musi zostac odnotowana w dokumentacji medycznej. 

Szpital Urovita posiada certyfikat „Szpital bez bólu”, który potwierdza, ze dokładamy wszelkich starań, aby skutecznie łagodzić ból u naszych pacjentów – zarówno w trakcie leczenia, jak i w okresie pooperacyjnym. 

Dla Ciebie jako pacjenta oznacza to, że: 
• Twój ból nie będzie lekceważony – jego natężenie będzie regularnie oceniane i dokumentowane; 
• zostana Ci przedstawione możliwe metody uśmierzania bólu – zarówno farmakologiczne, jak i niefarmakologiczne; 
• personel medyczny jest przeszkolony w zakresie leczenia bólu i reaguje na Twoje zgłoszenia; 
• otrzymasz informacje i wsparcie, jak radzić sobie z bólem także po wypisie ze szpitala. 

Prawo do kontaktu z innymi osobami

Pacjenci podczas pobytu w szpitalu mogą korzystać z telefonów komórkowych. Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów, jak również w czasie obchodów lekarskich oraz w czasie trwania ciszy nocnej. Podmiot leczniczy zapewnia bezpłatne korzystanie z telefonu przeznaczonego tylko i wyłącznie do kontaktu pacjenta z otoczeniem zewnętrznym, jak i możliwość odbierania połączeń przychodzących do wskazanego pacjenta. Telefon jest dostępny w punkcie pielęgniarskim. Jeżeli pacjent nie ma możliwości samodzielnego poruszania się po oddziale personel przynosi telefon do pacjenta. 

Informacja o możliwości skorzystania z bezpłatnego telefonu oraz o zasadach korzystania z bezpłatnego WIFI umieszczona jest na tablicy ogłoszeń na korytarzu oddziału. 

Odwiedziny pacjentów

Zasady odwiedzin szczegółowo opisane w osobnej zakładce:

https://www.urovita.pl/zasady-odwiedzin-w-szpitalu/

Pomoc w sprawowaniu opieki nad bliskimi

Pomoc w sprawowaniu opieki nad bliskimi jest dobrowolna i odbywa się pod kierunkiem pielęgniarek/położnych, zgodnie z zaleceniami lekarskimi i planem opieki. 

Podczas sprawowania opieki, osoby bliskie nie mogą zaburzać pracy personelu medycznego ani być uciążliwe dla pozostałych pacjentów. W przypadku wykonywania intymnych czynności przy pacjentach przebywających w tej samej sali, badan lekarskich i diagnostycznych osoby bliskie są zobowiązane opuścić salę chorych, a także w  przypadku obchodów lekarskich .

Dodatkowa opieka pielęgnacyjna

Dodatkowa opieka pielęgnacyjna może być sprawowana przez rodzinę, osobę bliską lub inna wskazaną przez pacjenta lub jego ustawowego przedstawiciela. Pielęgniarka/położna zgodnie z obowiązująca ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej może wykonywać na oddziale dodatkowa opiekę pielęgnacyjna na podstawie umowy cywilno-prawnej zawartej z pacjentem, osobą bliska lub opiekunem prawnym. 

Przez dodatkowa opiekę pielęgnacyjną, rozumie się opiekę, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych (czyli działań służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania).

Dodatkowa opieka pielęgnacyjna na rzecz pacjenta jest świadczona dobrowolnie, tylko na życzenie pacjenta i/lub osoby bliskiej i nie ma charakteru obowiązku lub przymusu. Pacjent (jego rodzina/bliscy) ponosi koszty realizacji prawa do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej. Szpital nie pobiera opłat związanych ze sprawowaniem dodatkowej opieki pielęgnacyjnej, z wyjątkiem opłat rekompensacyjnych (koszty ponoszone przez Szpital za całodobowy pobyt opiekunów), których wysokość została określona w cenniku Urovita Sp. z o.0. 

PRAWO DO OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ

Przebywając w szpitalu lub w innym podmiocie udzielającym stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych (tj. zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, opiekuńczo-leczniczym lub rehabilitacji leczniczej czy hospicjum) masz prawo do opieki duszpasterskiej. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia wskazane podmioty lecznicze mają obowiązek umożliwić Ci kontakt z duchownym Twojego wyznania. Podmiot leczniczy zapewnia informacje o opiece duszpasterskiej dla pacjentów na tablicach ogloszeń w oddzialach szpitalnych poprzez umieszczenie dokumentu: „Wykaz kościołów i zwiazków wyznaniowych” wraz z numerami kontaktowymi do duchownych tych wyznań. 

Pacjenci różnych wyznań maja możliwość kontaktu ze wskazanym przez siebie duchownym. 

Pacjenci proszeni są o zgłoszenie takiego życzenia wraz ze swoim wyznaniem pielęgniarce dyżurnej.  

PRAWO DO PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH W DEPOZYCIE

Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezplatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie. Pacjent przebywajacy w podmiocie leczniczym ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie. Dotyczy ono placówek, wykonujących działalność lecznicza w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne czyli w szpitalach, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych. Koszt realizacji tego prawa ponosi ta placówka, w której pacjent przebywa. 

Szatnia
W chwili przyjęcia, pacjent zobowiązany jest oddać ubranie wierzchnie, buty i inne zbędne rzeczy rodzinie lub zabezpieczyć je w szafkach szatniowych, które znajdują się zarówno w budynku A,  jak i budynku B szpitala. Działanie to ma na celu głównie ograniczenie ryzyka zakażeń i utrzymanie wysokich standardów higieny na oddziałach. W razie potrzeby pomocą służy personel szpitala. 

Depozyt
Szpital Urovita zapewnia możliwość przechowania rzeczy wartościowych w depozycie. Na oddziałach umieszczone są specjalne szafki depozytowe. Należy jednak pamietać, że nie zalecamy przynoszenia do szpitala przedmiotów o dużej wartości, takich jak pieniądze, biżuteria czy sprzęt elektroniczny. W trakcie przyjęcia do szpitala, pacjent zostaje poinformowany, że szpital ponosi odpowiedzialność wyłącznie za rzeczy oddane do depozytu. Potwierdza to podpisując odpowiednie oświadczenie w Izbie Przyjẹć. Informacje o możliwości zdeponowania rzeczy osobistych dostępne są również na tablicach informacyjnych w naszym szpitalu.